Training

Voor iedereen die wel eens hardloopschoenen heeft aangetrokken is het duidelijk! Hardlopen is veel meer dan alleen een rondje hardlopen. Je hartslag gaan omhoog, je begint te hijgen, je gebruikt energie, je trekt een sprintje maar moet alweer snel stoppen omdat je begint te verzuren. Wat gebeurd er eigenlijk allemaal met je lichaam?

Elk lichaam is anders gebouwd. Waar de één korte spieren heeft en erg explosief is noemt de ander zichzelf weer meer een diesel en komt wat later op gang. Lange benen, korte benen, lichaamslengte, lange armen etc. Wat is je verleden qua sport, heb je actief of zittend werk enz. enz. Allemaal factoren die van invloed zijn op jouw prestatie tijdens De Dijkloop.

Het mooie van ons lichaam is dat we het kunnen trainen. We kunnen de spieren oprekken waardoor je de beweeglijkheid vergroot. Denk bijvoorbeeld aan turners. We kunnen ons lichaam sterker en sneller maken of ervoor zorgen dat we iets langer kunnen volhouden. Maar ook kan je werken aan de techniek die je nodig hebt om beter en efficiënter te presteren.

Het is daarbij van groot belang om te weten waar je nu staat. Welke belasting kan jouw lichaam op dit moment aan om vervolgens een plan te maken hoe jij je gaat voorbereiden op de Dijkloop.

Trainingsplan

Wat is jouw doel? Wil je de 5,5 km uitlopen of wil je een snelle tijd neerzetten op de 10,5 km? Ga je voor een persoonlijk record of doe je mee voor de gezelligheid. Dit zijn natuurlijk vragen die je jezelf stelt voordat je een trainingsplan maakt.

De Dijkloop biedt in samenwerking met The Athlete Club deze twee schema’s aan om ervoor te zorgen dat jullie gereed aan de start kunnen verschijnen.

 Welk doel of welk plan je ook maakt zorg er altijd voor dat je voldoende krachttraining doet om je spieren sterker te maken. Als je spieren sterk zijn dan is je lichaam beter belastbaar en verklein je de kans op blessures.

Train op verschillende snelheden/intensiteit en luister vooral naar je lichaam. Hierdoor zorg je ervoor dat je lichaam efficiënter en beter reageert op de verschillende energiesystemen en jij hier weer van profiteert tijdens de Dijkloop. Als je overigens nog nooit hebt hardgelopen begin dan echt heel rustig en zorg ervoor dat je een hardloopsnelheid hebt waarbij je nog een goed gesprek zou kunnen voeren.

Zorg naast het trainen van je uithoudingvermogen, snelheid en kracht ook dat je regelmatig rekoefeningen doet. Dit kan prima op de dagen dat je niet traint. Neem hier echt de tijd voor!

Door al dat trainen vraag je veel van je lichaam en is het super belangrijk dat je ook goed denkt aan je voeding en je rust. Juist door goed te rusten en de juiste voeding zorg je ervoor dat je lichaam zich kan herstellen en steeds wat sterker, sneller en beter wordt. Klaar voor de Dijkloop!!!

Kijk ook eens op www.theATHLETEclub.nlnaar de andere trainingsmogelijkheden!

Tips & Trucs

  • Zorg voor de juiste voeding (voldoende eiwitten, koolhydraten en vetten)
  • Zorg voor voldoende rust in verhouding tot je trainingen.
  • Beginner: ga niet de eerste keer direct heel ver hardlopen. Beperk je tot kleine stukjes hardlopen en wandel tussendoor. Bouw dit steeds een klein beetje uit. Laat je lichaam rustig wennen aan de belasting van het hardlopen.
  • Gevorderd: Maak een goed plan wat aangepast is aan jouw huidige niveau. Belangrijk is om eerlijk te zijn en je jezelf niet overbelast.
  • Luister altijd naar je lichaam, voelt iets nog niet goed doe het dan niet!
  • Zorg voor voldoende kracht training in je programma. Kijk eens op YouTube voor de nodige inspiratie. Zorg ervoor dat er vermoeidheid optreedt in je spieren en herhaal een oefening 3 x
  • GENIET!!!